søndag 19. desember 2010

Når livet tar en annen vending enn planlagt

Som noen kanskje har lagt merke til har det vært veldig stille på bloggfronten den siste tiden. Grunnen er at jeg er gravid, og at formen ikke har vært helt på topp.


Frem til ultralyden på onsdag kjente jeg ikke noe liv i magen, og jeg var derfor veldig spent da vi dro ned til ultralydundersøkelse på St. Olavs onsdag morgen. Og ultralyden gikk ikke helt som planlagt... Alt så veldig bra ut til å begynne med, og vi kunne glede oss over at vi venter en liten jente i begynnelsen av mai. Jeg gikk nesten i taket av glede og overraskelse, og var overhodet ikke forberedt på vendingen ultralyden skulle ta. Da jordmoren skulle gjøre den aller siste lille sjekken ble det oppdaget at jenta vår vil bli født med leppe, kjeve og (sannsynligvis) ganespalte. Jeg reagerte med sjokk og fornektelse, og har hatt noen veldig tøffe dager etter dette. Jeg ble sykemeldt ut året, og har brukt tiden hjemme til å sove mest mulig.

Da det ble oppdaget at jenta vår har LKG-spalte fikk vi tilbud om å ta fostervannsprøve, og det virket som det eneste riktige å gjøre, siden den vil vise om babyen i tillegg har noen kromosomfeil. Vi må vente 2-3 uker på det endelige svaret, men foreløpige resultater viser at alt ser helt fint ut. Og jeg begynner så smått å forsone meg med at jenta vår vil se litt annerledes ut.

Da vår yngste sønn ble født hadde vi en gutt i barselgruppa som er født med dobbeltsidig LKG-spalte, og jeg har møtt han fra han var bitteliten med åpen spalte, og frem til nå som han har vært gjennom tre operasjoner. Og han har noen fantastiske foreldre som jeg fikk komme på besøk til allerede dagen etter at vi fikk denne beskjeden. Og de fikk meg til å se det hele i et litt større perspektiv. For det er jo "bare" en spalte, og kirurgene i Norge er kjempeflinke til å sy sammen spaltene. Det er klart det vil bli utfordringer i forhold til både ernæring, tenner og språk, men det beste tipset jeg fikk var å ta et steg av gangen. Jenta vår skal gjennom flere operasjoner de neste 0-20 årene, og vi kan ikke bekymre oss for ungdomsårene når hun ikke er født ennå.

Noe av det jeg har vært mest redd for er andres reaksjon når de får møte jenta vår, og at venner og familie skal reagere med avsky når de får vite det. Men jeg har kun fått støtte og forståelse fra alle som har fått beskjeden, og jeg har kjent at den responsen jeg har vært mest glad for er de som har gratulert oss med jenta, og vært optimistiske på våre vegne. En venninne sa at jeg ikke måtte glemme at vi får ei jente med en spalte, og ikke en spalte med jente rundt. De ordene varmet virkelig, og hun fikk meg også til å smile for første gang da jeg tenkte på babyen vår. Og som hun sa, arr har vi alle sammen....

12 kommentarer:

Eva Helen sa...

Gratulerer med lille tulla som vokser i magen din .Jeg syns det var rørene å lese det du har skrevet her.Jeg forstår det har vært mange tanker,men du skal se at allt vil gå bra ,selv om hun må igjennom opperasjoner etter vært,så vil dere være like glad og stolt av henne uansett:-)

Lykke til videre i svangerskapet og riktig God Jul

Juleklem Fra Eva Helen

Dot sa...

Gratulerer med den lille som er på vej. At få en besked som den I nu har fået,er ikke let. Men det lyder som om du er godt på vej med at få tingene lidt på plads. Det er en proses som tager forskellig tid for os som mennesker. Der er optimisme og fortvivlelse om hinanden.
Benyt jer af folk med erfaring om LKG-spalte, gerne andre forældre. Der er meget ekspertise at hente der.
Jeg er sikker på at I får den mest vidunderlige unge- og at hun får den mest fantastiske familie som findes!
Lykke til. Glædelig jul og et spænnende og lykkebringende nytår.
varme klem fra Dorte

Henrikke sa...

Hei!

Gratulerer så mye med jenta di! Det kommer til og bli en drøm uten like, men med noen tøffe tak på veien. Som min mamma nevnte om en helt annen sak, bare for noen uker siden; hvis det er det lille som er i veien, da skal vi klare oss.

Masse lykke til videre :)

Klemmer

Ingunn sa...

Hei!
Vil bare gi deg en stor klem; det må være tøft å komme ut fra ultralyd når ikke alt er som det skal (har flere venner som har opplev det), men gleden kommer til å bli like stor uansett når jenta kommer til verden.

Lykke til videre i svangerskapet!

unni's scrappeboble sa...

Veldig rørende lesing Cino. Forstår deg veldig godt, har opplevd noe lignende. Prøv å tenke at det finst mye verre ting, grufullt å få en slik beskjed men det kunne vore mye verre. Kirurgane er så flinke i dag :D
Ønsker deg all mulig LYKKE med den lille prinsessa Cino :D
( det er meg som tok over DT etter deg)
Klem

AnnetteK sa...

Gratulerer med den lille prinsessa du bærer på.
Vet akkurat hvordan du har det, har vært der selv for 3,5 år siden... Det som vi fant trøst i var, at selv om dette ikke var det vi forventet oss, så har vi i alle fall tid til å venne oss til tanken før fødselen. Tror vi hadde taklet det på en annen måte om det ble oppdaget først etter at junior var født.
De antydet leppe-, gane- og kjevespalte til oss også. Da junior ble føst viste det seg at det var bare en enkeltsidig leppespalte. Vi satte veldig pris på all oppfølginga vi fikk fra St.Olav, og spalteteamet på Riksen. Spalteteamene i Norge er blant de beste i verden :)
Ønsker dere en riktig god jul! Dette kommer til å gå så bra så!
*Klem*

inger synnøve sa...

gratulerer med jentebabyen:)så flink du er til å ordlegge deg:) jeg forstår tankene dine, og jeg er glad for at du har gode venner og en fin familie rundt deg. :) jeg har en onkel som er født med dette :) han er min onkel og jeg er glad i han som den personen han er:) kirugene er bare knallflinke til å fikse og ordene dette fint :)lykke til videre i svangerskapet:)

Tone sa...

Gratulere med graviditeten og en liten jentebaby i magen:)

Skjønner at tankene er vonde, men jeg er helt sikker på at det ordner seg til det beste for dere alle sammen tilslutt.

Ønsker deg og dine en riktig god jul og ett strålende godt nytt år:)

Juleklem fra Tone:)

Elen sa...

Så koselig å høre at det blir en liten jente:-D Det er alltid litt trist når man får vite at alt ikke er som det skal, men det er i alle fall godt å vite at dette er noe det er mulig å få gjort noe med. Og det blir nok stor stas med en liten prinsesse i huset i tillegg til prinsene dine:-D Ønsker deg og dine en riktig god jul og et godt nyttår:-D Juleklem fra Elen

Anne Karin sa...

Hei!
synes det var trist lesing. Man vil jo ikke at det skal bli sånn. Selv har jeg en gutt på 5 år som ble født med flere alvorlige hjertefeil. Ikke forenlige med livet uten operasjoner.
Han har hatt flere åpne hjerte operasjoner, hatt mange narkoser og vært døden nær ved hver operasjon. Og flere operajoner må han ha. Det var tunge tider på sykehuset. Nå er han i overraskende god form og de som ikke vet det, eller ser arret kan ikke tro at det feiler han noe. Han er dårlig i språk og språkforståelse og vil sansynligvis ha konsentrasjon og lese og skrivevansker.
Jeg vil bare si Gratulerer med vesle tulla og håper at du forstår at det går fint ann å leve med et barn som ikke er helt 100% i forhold til "forventingene". Men vær forberedt på slitsomme dager og pass deg for fødselsdepresjon. Det fikk jeg og sliter med det den dag i dag.
Dette klarer dere! Lykke til og håper at svangerskapskvalmen forsvinner!
Anne Karin

Femice sa...

Herlig med ei lita jenta på vei :)
Gratulere så mye !!
OG vakker blir hun uansett !

Masse klemmer fra sør !!!
Denne sommeren kommer jeg definitivt nordover igjen :)

Anonym sa...

Gratulerer med ei lita tulle på vei.
Kan tenke meg gutta syns det er stas å skulle få ei søster.

May-Brit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...