mandag 14. februar 2011

3D ultralyd i dag

Som nevnt i et tidligere innlegg har vi fått tips om å be om 3D ultralyd av jenta i magen, sånn at vi er litt mer forberedt på hva som venter oss ved fødselen. Og i dag var dagen kommet. Jeg var litt spent på om hun ville vise seg frem i dag, men hun var i kjempeslag, og vi fikk noen veldig fine bilder. Jeg smilte stort sett gjennom hele ultralyden, og synes bare hun er verdens nydeligste allerede. Spalten er som vi visste ensidig, og det er både leppe- og kjevespalte. Det er visst vanskelig å se hvor langt bak i ganen spalten går, men vi er forespeilet totalspalte.

Vi fikk med oss bilder hjem også, og jeg synes det var godt å vise guttene bilder av lillesøsteren deres. Her er hun i all sin prakt, 27+4 uker gammel.


Apparatet de brukte i dag var helt nytt, og bildene var kjempeklare og tydelige. Vi fikk også se 4D av jenta, dvs. 3D ultralyd "live". Og hun rørte mye på seg. Jeg synes det er fantastisk hvor mye de klarer å se på ultralyd, og er veldig glad for at vi fikk vite om spalten før fødselen. Sjokket er jo like stort uansett, men nå har vi fått tid til å akseptere situasjonen og kan bruke resten av svangerskapet til å glede oss over jenta som kommer i mai.

Men i ettermiddag fikk jeg en reaksjon som kom helt uforberedt på meg. På ultralyden i dag sa jeg at jeg gleder meg 99% til jenta kommer, og at jeg er 1% spent. Jeg kommer nok til å bli mye mer spent når fødselen nærmer seg, men jeg er ikke lei meg lenger. I alle fall har jeg trodd det selv. Men i ettermiddag begynte jeg altså å gråte, og tårene bare trillet. Jeg fatter ikke hvorfor, for jeg føler jeg har kommet så langt med å bearbeide dette og snu bekymring til glede. Likevel kom altså tårene, og jeg innser at dette har tatt mer krefter av meg enn jeg har villet innse. For selvfølgelig skulle jeg så gjerne ønske at jenta vår ikke hadde noen spalte, at jeg kunne fått ammet henne og at barseltiden skulle blitt sånn som den har vært før. Jeg tror bare dette er et resultat av mange ukers spenning, og i kombinasjon med at jeg sov dårlig i natt så tippet det over for meg. Heldigvis skjønte mannen min at jeg bare trengte litt trøst, og at jeg bare må få gråte meg ferdig. Og nå er jeg igjen klar for å se framover og fokusere på det positive, nemlig at vi skal få ei frisk lita jente.

8 kommentarer:

Anne sa...

Klart du må få lov til å kjenne på de følelsene du har, og sørge litt over det som blir "feil". :)

Syns jenta di er nydelig jeg.
Klem.

drømmefabrikken ♥ sa...

Hei!

Først av alt så må jeg få si GRATULERER så mye med jenta i magen! Reaksjonen du hadde er nok helt naturlig. Jeg vil tro at det tar tid å forsone seg med, og akseptere at barnet ikke er "som alle andre". Jeg vil bare tipse deg om en fantastisk blogg, hvis du ikke har sett den allerede: http://www.kellehampton.com/2010/01/nella-cordelia-birth-story.html

Hun beskriver så fantastisk godt hvordan hun følte det da hun fødte et annerledesbarn.

Hadde du bodd nærmere så hadde jeg sporenstreks tilbudt meg å forevige henne som nyfødt helt kostnadsfritt. (selvsagt) Alle barn er vakre, og din skjønne jente er intet unntak:-)

Og husk at det er lov å kjenne seg nedfor uten å ha dårlig samvittighet:-)

STOOOR klem!!

Linn Marita sa...

Fint innlegg, og skikkelig fint bilde av jenta dere fikk :-) Dette går nok kjempebra skal dere se. Og ja; det er godt å være forbered i forkant av fødselen :-)

Irene sa...

Tror du bare har hatt en helt normal sorgreaksjon. Selv om man får vite om dette underveis i svangerskapet og på den måten er litt forberedt når barnet er født, så vil man uansett kjenne på en sorg. For deg starter dette før fødselen i og med at dere vet hva det er med jenta deres.

Er tante til en gutt på 20. Han ble født med spalte, vet ikke hvor omfattende det var. Men tror han var igjennom 3 operasjoner (i Bergen?)mange år siden siste operasjon og nå kan du ikke se på han at han var født med spalte.

Ønsker deg og dere lykke til, og så herlig å få kunne ta del i et nytt menneskes liv, med alt det som innebærer.

Klem til deg.

Isa sa...

Nommin! Så søt:D
Imponerende at man kan få så bra bilder av barna før de er født. Og veldig morsomt å ta dem frem igjen etterpå og se at de jo ligner veldig (når barnet er født altså).

Kjempe fin den tann-t-skjorten. Ekstra glad for at jeg kjøpte tvillingnål i dag når jeg ser de fine sømmene:D
Har du bestmt deg for om du kommer på sytreffet på mandag?

isacathrine sa...

Nommin! Så søt:D
Imponerende at man kan få så bra bilder av barna før de er født. Og veldig morsomt å ta dem frem igjen etterpå og se at de jo ligner veldig (når barnet er født altså).

Kjempe fin den tann-t-skjorten. Ekstra glad for at jeg kjøpte tvillingnål i dag når jeg ser de fine sømmene:D
Har du bestmt deg for om du kommer på sytreffet på mandag?

Janne-Lise sa...

Hei. Jeg har fulgt deg litt via bloggen din en stund.
Synes du skal kjenne litt på at det er greit å gråte litt og sørge litt :)
Du har en veldig positiv innstilling som jeg tar av meg hatten for.

Dere har fått veldig fine bilder av prinsessen :) Og så kjekt å se dette før hun blir født - så får en forsøke å forberede seg på det :) Jeg syntes hun var flott jeg :)

Ønsker dere lykke til og gleder meg sammen med dere; over dette vidunderet som skal bli født :)

klem

Femice sa...

Så spennende å få følge med underveis her :)
Og det hadde vært rart om du ikke hadde hatt noen reaksjoner underveis.

Klem fra sør

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...