mandag 7. februar 2011

Endelig - svarene er her!

Januar har vært en måned med bekymringer og til dels lite søvn, og noe av grunnen er at jeg har gått rundt og ventet på de endelige svarene på fostervannsprøven. Som nevnt i et tidligere innlegg var de foreløpige resultatene fra St. Olavs fine, men jeg var likevel spent på svaret fra Haukeland universitetssykehus. Og da jeg fikk telefon fra St. Olavs tidlig i januar med beskjed om at jenta vår ikke har noen kromosomfeil ble jeg så glad at jeg begynte å gråte. Men da vi var på ultralyd uken etter fikk vi beskjed om at det måtte være feil, for de hadde ikke fått noen resultater fra Bergen... Og dermed ble jeg igjen usikker, og dette gjorde seg utslag i lite søvn om nettene.

Jeg føler jeg har forsonet meg med leppe/ganespalten, og på dagtid så går det veldig fint. Men om nettene har jeg våknet og vært urolig. Jeg kan ikke sette fingeren på hva det er som holder meg våken, og det føles ikke riktig å si at det er spalten som er årsaken heller. Men jeg har nok tenkt mye på om den kan være en indikasjon på at noe annet er galt. Og dermed har jeg blitt urolig. Så da jeg var på ny svangerskapskontroll på St. Olavs forrige uke nevnte jeg dette for legen. Og da kunne hun vise meg brevet fra Haukeland universitetssykehus, der det også var skrevet at jeg var informert om resultatet på telefon i begynnelsen av januar. Akkurat sånn som vi hadde trodd! Den siste månedens bekymringer har derfor vært ubegrunnet. Legen mente papiret måtte ha vært bort fra journalen min da vi var på den forrige ultralyden, og at den undersøkende legen da ikke kunne se at svarene var kommet.

Den siste uken har jeg heldigvis sovet bedre, og det er så godt å kunne si at jeg nå mest gleder meg til å bli mamma igjen.

Jeg har ikke vært så flink til å oppdatere bloggen i denne perioden heller, og dermed har jeg flere kort og plagg som skal blogges den nærmeste tiden.

3 kommentarer:

Anne sa...

Så fint å høre at det ikke er noe alvorlig galt da!

Jeg har mye erfaring med leppe-/ganespalte, da jeg har dette selv.
Vet du hvor stor grad det er? Jeg aner ikke om man kan se sånt på UL da, og det kan jo kanskje endre seg til fødselen.
Jeg selv hadde bare et hakk i leppa som måtte syes, og i femteklasse hadde jeg en beintransplantasjon for å tette igjen et lite hakk i kjevebeinet, så de kunne ordne tennene mine etterpå. Nå som tennene mine er helt rette pleier ikke folk å legge merke til noe spesielt ved meg en gang, før jeg evt. nevner det selv at jeg har hareskår. Jeg tenker sjelden over det.

Lillebroren min hadde åpen leppe helt opp til nesen, og åpen gane. Han var mer plaget enn meg, og måtte ha kjeveregulering før han fikk tannregulering, og han prater litt med nesen, men han er også snart ferdig med regulering og alt.

Håper jeg ikke har skremt deg med noe nå, ville bare fortelle litt så du ser at jeg også vet litt om dette. Det varierer hvor mye som er lukket, men det finnes løsninger og svar på alt. Det viktigste er jo at ungen er frisk ellers. :)
Bare å ta kontakt om det er noe jeg kan hjelpe med. :)

Klem.

Anita sa...

Vil bare gi deg en kjempestor klem.

Anita

Mokkan sa...

Hei
Jeg har to barn som begge har leppe og ganespalte.
Og det har gått kjempefint så langt.Eldste jenta mi er 10 og minsten er 7 år.
Det er tett oppfølging av Rikshospitalet og av Bredvedt Kompetanse senter i Oslo.
Med første mann viiste jeg ikke at hun hadde det før hun lå på magen min:)
Med nummer to fikk vi se det på ultralyd ganske tidlig,for da viiste vi om at de kunne hende igjen...så da så jordmor spesielt etter dette på bildene...
Første opperasjon er ved tre måneder så en igjen når de er rundt ett år.
Eldtemann har hatt operasjon som 9 åring også....Da det ikke ble helt tett i ganen.Noe som kan skje.
Et lite tips,få tak i spesial flasker før fødselen.
Med nummer en så hadde ikke sykehuset flasker som var egnet til mating..
Da dessverre ingen av mine barn klarte å få vakum til å suge brystmelk selv.Og det ble litt ekstra pes vedr.dette.Men når alt var på plass med flasker og pumpe så gikk det bedre.
Men skaffer du det en del av disse flaskene så slipper du det.De fåes på apoteket.Og de må som regel bestilles.Pumpe leide vi av helsestasjonen.
Greit å ha en 8- 10 stykker...med ekstra tuter...da de brukes mye...Og da slipper du å stresse med å koke flaskene hele tiden.
Ellers har du krav på logoped når barnet trenger det.Mine går til det en gang i uken.
Og talen er mye mye bedre.De har lett for å prate litt nasalt.(i nesa)
Er det noe du lurer på så bare ta kontakt med meg:)
Vi kjøpte en bok på Bredvedt sist vi var der,en barnebok om det å bli født med leppe ganespalte.
Den var veldig fin,og forklarte alt på en fin måte....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...