onsdag 10. november 2010

Oreokake

Denne kaka lagde jeg da jeg skulle i 40-års dag til en kollega for snart en måned siden.


Jeg har aldri laget den før, men den var egentlig veldig enkel å lage. Det tok ikke så lang tid å lage den, men den skulle stå litt i kjøleskapet mellom øktene. Jeg fikk også smakt litt av den, og den var mektig men god. Jeg brukte denne oppskriften:

Bunn:
300 g Oreokjeks
100 g mykt smør

Ostekrem:
200 g Philadelphia kremost naturell
2,5 dl melis
1 liten boks kremfløte
50 g Oreokjeks, grovhakket

Sjokolademousse:
1 pakke Toro lys sjokolademousse
3 dl melk
50 g Oreokjeks, grovhakket

Pynt:
50 g Oreokjeks, grovhakket
Mørk kokesjokolade (gjerne 70% kakao eller mer)



Fremgangsmåte:

Bunn:
Smuldre kjeksene og bland dem med det myke smøret. Du kan med fordel bruke en foodprosessor til dette. Dersom du ikke har foodprosessor kan du legge kjeksene i en dobbel brødpose, og bruke et kjevle til å rulle over og knuse dem til smuler.

Sett en kakering uten bunn (24 cm) på et kakefat, og trykk massen godt ned i forma. Jeg bruker kakefatet mitt fra Porsgrund til dette, for det er spesielt laget for det. Sett bunnen i kjøleskapet mens du gjør klar ostekremen.

Ostekrem:
Bland kremosten og melisen med en miksmaster til en kremete konsistens. Pisk krem av kremfløten og vend forsiktig inn ostemassen. Ta av i overkant av 1/3 av ostekremen i en egen bolle, og sett denne i kjøleskapet. Denne skal på toppen av kaka. Resten av ostekremen fordeles ut over bunnen. Stikk de grovhakkede Oreokjeksene ned i ostekremen. Sett kaka i kjøleskapet i ca. 30 min.

Sjokolademousse:
Lag sjokolademoussen etter anvisning på pakken. Fordel massen over ostekremen. Stikk grovhakkede Oreokjeks ned i sjokolademoussen. Settes i kjøleskapet i ca. 30 min.

Pynt:
Fordel den siste delen av ostekremen over kaka, og pynt med grovhakkede Oreokjeks. Sett kaka i kjøleskapet i ca. 1 time. Smelt litt mørk kokesjokolade over vannbad, og bruk en skje til å ringle sjokoladen over toppen.

Vel bekomme!

4 kommentarer:

inger synnøve sa...

nammi,namm den så bare goe ut. så fint pynta den var:)

Kristel sa...

Looks really gorgeous and wonderful!
Hugs Kristel

Torunn sa...

Mmmmmmmmmmmmmm, denne ser godt ut!! Takk for oppskrifta.

Elin sa...

Hei!

Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine nettsteder.

For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen,
Elin
Alleoppskrifter.no

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...