tirsdag 2. mars 2010

Å male stempeltrykk med akvarell

Jeg lovte i forrige innlegg at jeg skulle vise hvordan jeg malte motivet med Whiff of Joy jenta. Selve stempelet har jeg kjøpt hos Whiff of Joy Stamps, og har stemplet det på 300 g akvarellpapir med StazOn Timber Brown stempelpute som er vannfast. Jeg foretrekker den brune stempelputa fremfor den sorte fordi uttrykket ikke blir så hardt.



Utstyret jeg bruker når jeg maler er akvarellfarger (half-pans), pensel og et glass vann. I tillegg bruker jeg tørkepapir til å tørke av penselen slik at den blir fuktig og ikke dryppende våt. Jeg rengjør penselen mellom hver farge, og når jeg ønsker en fuktet pensel til å dra ut fargen jeg har lagt.



Fargene jeg maler med er fra Winsor & Newton, og jeg har brukt følgende farger på dette motivet:
Burnt Sienna - hudfarge
Cadmium Red og Alizarin Crimson - kinn
Cadmium Yellow og Paynes Grey - kjole
Burnt Umber og Neutral Tint - hår og sko

Som dere ser av bildeserien nedenfor så ble ikke trykket 100% perfekt, men jeg fant ut at jeg skulle bruke det likevel, og heller rette litt på det etter at det var ferdig malt.

Jeg kom ikke på at jeg kunne ta bilder av malingen før etter at jeg hadde malt ansiktet og kjolen, men teknikken er den samme for alle fargene. Trykk på bildene for å se detaljene bedre.

Ansiktet
Jeg fukter ofte hele ansiktet med vann før jeg påfører fargen. Det er fordi jeg ønsker en lys farge i midten, og fordi noen akvarellfarger lett kan gi en skjoldete kant hvis du ikke er rask nok til å dra ut fargen med en fuktig pensel. Deretter legger jeg farge i ytterkantene av ansiktet før jeg drar ut fargen noe med en fuktig pensel. Dersom jeg ikke synes jeg fikk nok farge gjentar jeg prosessen mens ansiktet er vått.



Kinn
Jeg har blandet en egen farge til kinnene, og den påføres mens ansiktet er fuktig. Hvis hudfargen har rukket å tørke litt kan du fått litt skjolder rundt kinnene, men det går an å gå forsiktig rundt fargen med en fuktig pensel. Jeg må ofte gjøre det når jeg maler små ansikter fordi fargene tørker fort.

Kjolen
De beste grønnfargene blander du selv av gult og blått. Jeg har funnet min favoritt, og varierer denne med mengden blått som jeg tilsetter. Paynes Grey er en blålig gråfarge som jeg også bruker som dongerifarge. På kjolen legger jeg mørk farge i kantene, og drar utover fargen med en fuktet pensel. Gjentar til jeg er fornøyd, men jobber raskt og hele tiden med fuktet papir. Det er derfor lurt å dele opp motivet i flere deler. Her malte jeg f.eks. skjørtet først, og armene og overdelen til slutt. Kragen og muffen har jeg ikke malt.



Jeg skyller penselen godt i vann når jeg er ferdig. Denne penselen er en mårhårspensel i størrelse 6, men den er litt i største laget når jeg skal male stempeltrykk. Et godt og rimeligere alternativ er en kunshårspensel i størrelse 3.



Håret
Både håret og skoene er en blanding av to farger, brun og svart, der jeg varierer hvor mye svart som er i blandingen. Jeg har lagt begge fargene ved siden av hverandre i lokket på skrinet mitt, og blander underveis. Ønsker jeg en lysere brunfarge bruker jeg mere vann og bare brun, mens hvis jeg ønsker en mørkere brunsort farge bruker jeg er tørrere pensel og blander i mere svart.

Jeg starter med å legge en lys brunfarge på øverste del av håret. Drar fargen innover mot midten, men prøver å ikke ha for sterk farge i senter.



Mens den lyse brunfargen er fuktig henter jeg mer farge fra skrinet mitt, og denne gang er det litt mer svart i blandingen. Legger dette i ytterkant.



Jeg skyller penselen i vann, og tørker litt av den sånn at den er passe fuktig. Hva som er passe fuktig er en treningssak, men kjenn gjerne med fingrene eller håndbaken. Penselen skal ikke føles tørr, men heller ikke dryppe. Dra den mørke kanten innover mot midten av området. Hvis du synes midten blir for mørk kan du forsøke å plukke opp noe av fargen med litt tørkepapir mens fargen er fuktig. Det kan gi litt skjolder, men det retter du opp med å gå over på nytt med penselen.



Her har jeg gått videre til neste parti. Bruker samme fremgangsmåte her.



Prøver å følge krøllene til jenta for å skape litt liv i motivet.



Her har jeg hatt på litt mye svart, og synes toppen blir litt for lys i forhold.



Tar derfor på mere svart på toppen av håret også. Her har fargene tørket nå, men det går an å legge mørkere farge over også dra denne lett utover. Maler andre siden på tilsvarende måte.



Skoene males med samme fargeblanding, men med en anelse mindre brunt. Jeg liker generelt å bruke samme fargeblanding flere steder på et motiv, og heller variere mengden av de ulike fargene blandingen består av. Da er du sikker på at du får farger som passer sammen. Pelskanten lar jeg stå umalt.



Når jeg er helt ferdig med å male motivet går jeg over øynene med en mørkebrun LePlume tusj. Grunnen til at jeg må vente til motivet er ferdig malt og helt tørt er at denne tusjen ikke er vannfast, og at den ville blødd utover motivet mitt om den hadde kommet i kontakt med vann. Dette er noe jeg normalt ikke pleier å gjøre, men som sagt ble dette trykket litt svakt. Inni øynene har jeg laget to hvite prikker med en hvit penn.



På de hvite umalte partiene påfører jeg et tynt lag Stickles glitterlim i fargen Frosted Lace.



Og når det tørker er motivet mitt helt ferdig, og kan limes på kortet.



Takk for at du besøkte bloggen min.

4 kommentarer:

Mona sa...

Nydelig! :)

CraftCrave sa...

Just a quick note to let you know that a link to this post will be placed on CraftCrave.com in the Tutorials category today [03 Mar 01:00pm GMT]. Thanks, Maria

Kjellaug sa...

Så flott trinn for trinn forklaring.Nydelig kort! Tusen Takk.

Eilen sa...

Så snilt av deg å lage en forklaring på aquarell-fargelegging av stempel:) Og kortet ble veldig fint!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...